Verschillende functies in de horeca
-Assistent bedrijfsleider
De assistent bedrijfsleider is, als tweede man/vrouw in de organisatie mede verantwoordelijk voor alle activiteiten van de vestiging. De vestiging maakt gebruik van het aanbod van centrale diensten (b.v. overkoepelende inkoop, administratie, personeelszaken, sales en marketing), maar is zelf verantwoordelijk voor de decentrale uitvoering van deze diensten. De functiehouder is ondersteunend/adviserend aan de bedrijfsleider waarbij bepaalde specifieke werkzaamheden (structureel) door de assistent bedrijfsleider worden uitgevoerd en voorbereid. De bedrijfsleider blijft overall eindverantwoordelijk. De functie komt overwegend voor in het grotere (internationale) horecabedrijf.
-HR manager
De HR manager is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, borgen en implementeren van het P&O-beleid binnen het bedrijf binnen de kaders van wet- en regelgeving in aansluiting op de ondernemingsstrategie. Hij/zij fungeert als HR-sparringpartner ten behoeve van het hoger management en is lid van het managementteam. Functionaris fungeert als P&O-functionaris voor een deel van het personeelsbestand. Hij/zij leidt de werkzaamheden binnen de eigen afdeling en stuurt hiertoe de medewerkers aan.
-bedrijfsbeheerder
De bedrijfsbeheerder leidt de dagelijkse gang van zaken van een klein horecabedrijf zoals een cafetaria, lunchroom, café, en een klein hotel, waar dranken en eenvoudige snackachtige gerechten worden geserveerd. De eigenaar/ondernemer heeft de algehele leiding en zorgt voor de algemene zaken zoals financieel beheer, opzet en uitvoering personeelsbeleid, afspraken met leveranciers, en inkoop. De bedrijfsbeheerder is daarmee vooral ook meewerkend.
-bedrijfsmanager
De bedrijfsmanager heeft de algehele leiding van de vestiging/unit van een formule of een zelfstandig horecabedrijf. Gezien de omvang van de vestiging ligt zijn/haar focus op het aansturen en invullen en uitwerken van randvoorwaarden en minder op het meewerken. Hij/zij werkt binnen gestelde kaders en kan terugvallen op het hoger management of de eigenaar. De functie komt overwegend voor in: het kleinere horecabedrijf dat onderdeel is van een keten (restaurants, hotels, conferentiecentrum); een middelgroot zelfstandig bedrijf waarvan de eigenaar de dagelijkse gang van zaken op afstand aanstuurt.
-personeelsfunctionaris
De personeelsfunctionaris past zelfstandig de personeelsinstrumenten binnen de kaders van wet- en regelgeving en het geformuleerde P&O-beleid toe binnen een bedrijf/vestiging met ± 100 tot 150 medewerkers. Hij/zij adviseert management ten aanzien van de aanpassing van het bestaande P&O-beleid en werkt gefiatteerd beleid verder uit. De uitvoering van het P&O-beleid ligt overwegend bij het lijnmanagement.
Maak jouw eigen website met JouwWeb